NASA Sangkal Teori Konspirasi Pendaratan Di Bulan

Pada 1979, ketika kali pertama teori ini muncul, tinjauan pendapat mendapati enam peratus rakyat AS percaya pendaratan di bulan adalah satu penipuan. Namun, dua puluh tahun kemudian, jumlah itu meningkat kepada 11 peratus. Manusia sejagat, kata mereka tertipu dan terdapat bukti-bukti kukuh yang menyokong dakwaan itu. Sejak Presiden AS, John F. Kennedy berikrar manusia akan sampai ke bulan dalam tempoh sedekad pada 1960-an, AS terdesak untuk mengatasi Rusia dalam perlumbaan ke angkasa lepas.

Pada musim panas 1969, Moscow mengumumkan akan melancarkan misi ke bulan dalam tempoh sebulan. Namun, tekonologi pada masa itu masih lagi daif. Sistem komputer yang dihasilkan bagi program Apollo milik AS jauh ketinggalan berbanding teknologi komputer peribadi (PC) pada masa kini. Sistem navigasi Satnav diguna pakai oleh kereta sekarang juga jauh lebih canggih berbanding komputer Apollo yang ditugaskan memandu arah bagi misi ke bulan yang jauhnya 400,000 kilometer dari bumi.

Penafian sejarah dunia sains AS ini diperkukuhkan lagi oleh kenyataan seorang jurutera yang pernah ditugaskan untuk mereka bentuk roket Apollo, Bill Kaysing.
“Apabila saya menonton televisyen, saya dapat rasakan semua adegan tersebut adalah satu penipuan tak ubah seperti roket yang diturunkan dengan menggunakan wayar di dalam studio,” kata Bill.
Pada zaman itu, katanya, manusia belum memiliki teknologi untuk misi pergi ke bulan dan kebarangkalian misi itu untuk menjadi kenyataan adalah 0.0017 peratus atau dengan kata lain, mustahil. Seorang angkasawan pada tahun 1960-an, Brian O’Leary berkata:
“Saya tidak yakin 100 peratus bahawa terdapat lelaki yang berjalan di bulan.”
Pandangan Brian yang merupakan penasihat program Apollo selain pernah menjadi angkasawan memberikan satu tamparan hebat.
Kini, setelah berabad-abad Teori Konspirasi Pendaratan Angkasawan NASA di Bulan {1} beredar, NASA mula menyiarkan gambar-gambar bukti pendaratan di bulan untuk menghentikan pelbagai spekulasi mengenai sejarah terulung dunia sains Barat itu. {2} Namun, mengapakah begitu lama masa yang diambil oleh NASA?
Dakwaan penipuan pendaratan angkasawan NASA di bulan mungkin timbul setelah tayangan filem James Bond - Diamond Are Forever pada 1971 yang memaparkan satu adegan di mana James Bond (Sean Connery) menceroboh set pengambaran pendaratan angkasawan USA di bulan (milik kerajaan USA) di satu lokasi rahsia mirip Area 51. Ia mungkin menjadi titik tolak kepada kemusykilan terhadap projek NASA itu. Namun seperti yang dinyatakan di atas, beberapa kenyataan yang dikeluarkan daripada individu-individu berkaitan seperti menguatkan lagi teori penipuan ini. Berikut adalah gambar (bawah) petikan daripada filem James Bond.
PERSOALAN YANG PERLU DIJAWAP NASA 
1. Mengapa bendera Amerika Syarikat yang dipacakkan ke bulan berkibar? Jika di permukaan bulan tiada oksigen mahupun udara, dengan kata lain suasana hampagas, bendera itu tidak sepatutnya berkibar.  Memang NASA telah meletakkan satu batang paip horizontal pada bendera tersebut, tetapi ia tidak pula dilengkapi dengan kipas angin untuk membuatkannya berkibaran. Jika hanya diletakkan batang paip, maka bendera itu sepatutnya hanya tegak diam, bukan berkibar seperti ditiup angin. 

2. Tiada kesan hentaman jet modul pendaratan pada permukaan bulan. Sepatutnya ada kesan berlepas dan tapak-tapak kaki angkasawan berdekatannya akan terhapus. Tetapi tapak-tapak kaki di situ masih wujud.

3. Tapak kaki angkasawan tersangat jelas. Sedangkan graviti di bulan tidak kuat. Permukaannya tidak lembab. Tetapi kesan tapak kaki tersebut seolah-seolah permukaan di situ lembab dan tarikan gravitinya kuat. Debu-debu di permukaan bulan dikatakan sangat nipis, tetapi mengapa masih wujud kesan tapak kaki yang dalam dan details?

4. Pergerakan para angkasawan di bulan jika dilajukan filemnya sedikit akan menunjukkan pergerakan yang sama jika mereka di bumi. Bermakna filem yang merakamkan segala pergerakan mereka itu kemungkinan besar telah disunting dengan teknik slow motion.
5. Batu-batu yang dibawa pulang adalah sama dengan batu-batu yang dikumpul pada ekspedisi saintifik ke Antartika.  Ada kemungkinan juga batu-batu itu adalah meteor-meteor yang jatuh ke bumi.
6. Bayang-bayang yang wujud pada subjek-subjek di permukaan bulan seperti yang dirakam oleh NASA kadang-kadang tidak menepati yang sepatutnya berlaku. Contohnya, arah muncul bayang tidak kena dengan arah cahaya matahari. Lagi pun angle kamera yang diambil bukan matahari membelakangi jurugambar. Jika matahari membelakangi jurugambar, logik lah bayang dilihat menuju arah yang berlainan sedikit, kerana perspektif jurugambar dari bayang tersebut.
7. Seolah-seolah mengggunakan tali lutsinar dari atas disangkut pada angkasawan-angkasawan itu yang kadangkala dapat kelihatan dalam video rakaman NASA.
8. Suasana angkasa ketika di permukaan bulan (seperti dakwaan NASA) adalah hitam gelap pekat. Tetapi mengapa tidak kelihatan langsung bintang? Sedangkan atmosferanya bukan seperti bumi, yang ketika matahari memancar terik di atas langit jadi biru. Tetapi alasan aperture kamera dan tetapan-tetapannya untuk mengelakkan over expose mungkin munasabah.
9. Pencipta kamera untuk misi ke bulan itu, Jan Lundberg juga mengakui hairan melihat keadaan gambar-gambar yang diambil oleh angkasawan NASA. Dengan hanya cahaya bersumber dari matahari, tanpa flash kamera, mustahil wujud pencahayaan seperti yang dirakamkan. Dengan beberapa bayang-bayang wujud ditempat yang salah. Dan bagaimana kamera yang disangkut ke dada angkasawan itu, boleh merakam gambar-gambar yang jelas dan kemas, sepertimana diambil oleh jurugambar professional.
10. Bagaimana pula mereka boleh menjawab persoalan-persoalan yang timbul - video-video di bawah dan lain-lain yang membuktikan bahawa pendaratan manusia di bulan itu adalah satu hoax / penipuan?
________________________________________
2. Lihat video oleh NASAexplorer, NASA | Sharper Views of Apollo 12, 14, and 17 Sites
Share this article :
 

+ ulasan + 11 ulasan

8 September 2011 at 18:05

As Salam~


Penipuan yang sangat b*doh oleh NASA!

Tiada manusia yg menjejak bulan selain Nabi Muhammad s.a.w :)

9 September 2011 at 12:02

Yeke Tiada manusia yg BOLEH menjejak bulan selain Nabi Muhammad s.a.w. Memang ada dalam Al-Quran ke statement ni..just nak tau..=)

20 September 2011 at 21:32

assalam... tgk video nih... sekadar perkongisan...

http://www.youtube.com/watch?v=mefEKqzq8cg

Anonymous
3 October 2011 at 21:21

salam.. fikir camni je, angkasawan dgn bendera mana lg berat? bendera takterapung apung.. yg angkasawn yg berat plak melebih lebih terapung.. zero graviti konon.. boleh plak bendera yg ringan tu dipacak atas bulan..

Anonymous
11 November 2011 at 02:52

Pernah dengar Mythbuster? Program tu dah buktikan yang manusia memang pernah mendarat di bulan. Kalau betul US xpernah sampai ke bulan, awat USSR (skg Russia) senyap je sampai skang. Mesti dari dulu lagi USSR da cakap pendaratan tu tipu.

Sekarang da ramai orang Malaysia tolak teori bodoh ni. Korang2 kat sini je yang masih jumud percayakan teori konspirasi ni.

Jangan rasa diri tu dah berilmu sangat dengan claim tahu pasal teori ni. Orang yang tak berilmu je yang masih percaya.

Anonymous
17 November 2011 at 17:09

Anonymous 11Nov, ko nie...teori konspirasi ni bkn org Msia yg buat tp org2 Barat sndri..gol cerdik pandai lg (lbh pandai dr ko).x caye research lah sndri...

Anonymous
30 November 2011 at 18:20

betul tu memang konpirasi tahap cipan cm mana nak balik ke bumi semula bahan bakar apa yg diorang gunakan,mcm nak mendarat dan berlepas kt bulan tu...?

Anonymous
18 March 2013 at 14:01

Aku stuju ini penipuan




Anonymous
25 June 2013 at 22:14

Penipuan NASA yang amat ketara

12 February 2014 at 10:26

NASA emg bikin heboh...hihihi..Malah sekarang NASA ngaku bakal ngambil sumber daya alam di bulan. Hehehehe...Berdasarkan berita yang dimuat di http://bit.ly/1kAcGto bahwa NASA saat ini sdg mencari perusahaan swasta buat pekerjaan tsb.

23 December 2015 at 01:52

Camni la..bukan nk cakap aku ni pandai. Klau betul manusia boleh sampai kebulan kenapa US xbuat penghantaran manusia kebulan lagi masa sekarang? Kenapa hny tahun 60-70an je berebut nm kebulan.. kenapa? Walhal sekarang zaman lagi canggih. Mungkin ilmu xtinggi tapi jaga bodo sgt percaya bulat2... hahaha

Post a Comment
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. MacJay.Net - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger