Captain Jack Sparrow : Lanun Melayu?

Ketika mula-mula menonton filem terbitan Walt Disney Pictures ini, saya sedikit tertarik pada beberapa corak yang terdapat pada senjata dan juga ukiran pada dinding kapal dalam filem ini. Ada sesetengah darinya hampir menyamai ciri-ciri Melayu. Namun, semua perhatian saya ini hilang begitu sahaja tidak lama selepas itu, hinggalah saya terjumpa artikel dari sebuah forum.
Terakol atau Tarkul adalah antara senjata popular dikalangan pelaut, pedagang dan lanun-lanun Melayu. Ia juga tergolong diantara Senjata Api Melayu Yang Digelapkan Sejarah. {1} Tarkul atau Terakol ini pada awalnya menggunakan teknologi kancing roda di mana kemajuan teknologi ini membolehkan ia membakar serbuk bedil secara automatik tanpa memerlukan ‘fius’. Terakol berbentuk seperti pistol dan ia adalah perubahan bentuk dari sebuah lagi senjata silama Melayu bernama Pemuras yang dikecilkan. Terakol digunakan di dalam peperangan Rajah, Datu dan Sultan-sultan di Filipina menentang Sepanyol, juga askar Brunei menentang Rajah Brooke.

Terakol juga digunakan di Patani dan Melaka. Selain itu, dalam Perang Naning, senjata ini turut digunakan. Sekitar tahun 1530, Terakol telah menjadi maju dengan penggunaan teknologi flintlock (kancing batu api) dan sejak itu ia lebih dikenali sebagai pistol di Barat.
Dalam filem Pirates of Caribbean, Jack Sparrow menggunakan Terakol jenis kancing batu api (flintlock)

Ketua Lanun, Laksamana dan Syahbandar Melayu sering bergaya menyelitkan Terakol ini di pinggang bersama-sama keris mereka.
Teknologi "flintlock" yang dicipta oleh Barat maka ketika itu bertukarlah namanya dari Terakol atau Tarkul menjadi pistol.

Mengenai Captain Jack Sparrow, dia adalah seorang Melayu. Lagenda lanun Melayu "the 19th Malay Regiments of British Royal Navy".

Kurang lebih 300 dokumen yang berkaitan kisah Captain Jack Sparrow yang berbangsa Melayu ini berada dalam simpanan kerajaan penjajah British.
19th Regiment of Malay Navy adalah bekas-bekas lanun yang bermaharajalela di Selat Melaka sebelum itu. Oleh kerana keberanian mereka dan kebolehan luar biasa yang dimiliki (ilmu kebal, ilmu batin, boleh menyelam 4, 5 jam dll) mereka diberi pengampunan dari dihukum gantung dan diambil berkerja dengan British Royal Navy - dibawah 19th Regiment yang diketuai oleh mat individu bernama Captain John Davie (Davvy Jones?)
Pada 1813, 19th Regiments ini melancarkan Mutiny ("pemberontakan dan rampasan/pengambilalihan kuasa" didalam military term or crew ship) keatas British India yang telah mengakibatkan kemusnahan harta benda dan nyawa di kalangan British.
Mereka telah merampas 12 buah kapal laut Royal Navy, mereka kemudiannya berpecah ke Britain, laut Arab dan benua Amerika.

Selepas itu, dari tahun 1813 hingga ke tahun 1842, saki baki kumpulan 19th Regiment inilah yang bermaharajalela pula di lautan Arab dan Lautan Utara di Britain, sehinggakan terdapat beberapa kes amukan lanun Melayu di Queen Dock London.
Separuh daripada anggota Curse Regiment ini juga telah diambilalih oleh Napolean Bonaparte untuk berperang melawan British.
Sejak itu 19th Regiment juga dikenali sebagai "the Curse Regiments" - bourne to sails at sea in eternity...

"Bourne to Sails at Sea for Eternity" bukan sumpahan, akan tetapi ia adalah satu pilihan...

These Cursed Regiments.. selepas mutinied menentang British India, kesemua mereka tidak dibenarkan pulang ke kampung halaman kerana orang kampung, pembesar dan sultan akan membunuh atau menghukum mereka atas alasan 'bersubahat' dengan penjajah - dalam makna kata  lainnya, mereka akan dianggap sebagai pembelot/ talibarut penjajah. {2}
Tidak hairanlah jika karekter Captain Jack Sparrow ini diinspirasikan daripada nama Raja Lanun Dunia yang berketurunan Melayu suatu ketika dahulu, kerana nama karekter Barbossa juga dikatakan diinspirasikan daripada seorang lanun asal Turki, Barbarossa. {3} Trivia, dalam filem Pirates of the Carribean : At World End (Di Penghujung Dunia), watak-watak lanun dalam siri kali ini dibawa menuju ke Selat Melaka (pangkalan Sao Feng - dalam filem ini, nama Selat Melaka tidak disebut, malah nama Temasik yang sepatutnya digunakan juga telah ditukar kepada sebutan 'Singapore'.

_____________________________________
1. Lihat artikel MacJay.Net, Senjata Api Melayu Yang Digelapkan Dalam Sejarah
2. Lihat Samuel Nelson Dickinson, The Pirates Own Book, or Authentic Narratives of the Lives, Exploits, and Execution of the Most Celebrates, 1855,
3. http://en.wikipedia.org/wiki/Hayreddin_Barbarossa
Share this article :
 

+ ulasan + 44 ulasan

Anonymous
13 June 2011 at 09:26

hmmm...xbangge pon kalo dier melayu...biar ja dier hilang dr sejarah melayu...

Anonymous
13 June 2011 at 15:34

bangga x bangga bukan mslhnye.. yg ptg kita tau bhw dunia sedang memerhatikan kita..

Anonymous
13 June 2011 at 21:30

haha...x pa ramai lg yg bangga dgn diorang ni..

mmg x heran pon sbb bgsa melayu mmg dikenali sbg orang laut...mcm raja pertama langkasuka

Anonymous
14 June 2011 at 01:02

"hmmm...xbangge pon kalo dier melayu...biar ja dier hilang dr sejarah melayu..."

Kamu ni salah faham cerita yang disampaikan. Bukan kerana nak berbangga atau tidak, tapi nak menyedarkan kita yang orang melayu adalah bangsa yang dipandang tinggi oleh orang lain dahulu kala.

Anonymous
14 June 2011 at 11:42

dlm artikel piramid d lautan jepun.
Imbauan : Raja kepada segala Raja di Timur ialah empayar agung Melayu. Betapa hebatnya Raja bagi segala tamadun Timur ini apabila mereka terkenal dengan gelaran Raja Lautan dan Raja Daratan. Di mana-mana negeri-negeri yang berada dalam naungan mereka :-
ada yang digelar tanah penghujung dunia,
ada yang digelar Semenanjung Emas,
ada yang digelar Survana Bumi,
ada yang digelar Golden Chersonese,

Anonymous
15 June 2011 at 23:42

hahaha....bangga ka jadi???
dunia pandang kita???
banyak sangat khayal kena candu sejarah...dah jd asobiyah malay power plak...nabi xckp ponk melayu akn lahirkan mahadi atau pemuda tamim...nabi ckp org timur jauh,kat timur ni banyak lagi bangsa lain yg islam...kalo dier x islam ponk kalo Allah nk bg kurnia Dia tetap akan angkat juga...Rahsia siapa mahadi ka pemuda tamim ka tu rahsia Allah...xpyh nk syok sgt tkot nnt sesat,kalo masa nya dah tiba smua akan berjalan suka ka xsuka...harap2 dapat ikut perang bawah panji al liwwa dan ar rayyah...xkesahlah bangsa apa ponk,kalo Allah nk angkat siapa pon tu kuasa dia...jgn jadi cam yahudi yea taksub sgt ngan bangsa sendiri sampai nabi akhir zaman dah diangkat ponk masih sombon dan pada tuhan xnk menyerah...

Ashraf
16 June 2011 at 02:28

mmglah Baginda x cakap M.E.L.A.Y.U bulat2...sbb tulah Islam galak umat-Nya menimba ilmu dlm erti kata lain mengkaji...

bgsa apa yg memeluk Islam beramai-ramai di sblh Timur?

cth bukti al-Quran tak sebut sesuatu perkara 2 bulat2 ialah pd jumlah isipadu air dan daratan...dlm al-Quran dh sebut tp bkn scr terang2ngan

hmm...Yahudi pon bangga jd bgsa Yahudi, Cina bangga jd bangsa Cina, India bgga jd bgsa India...tp ko???

ntah2 BARUA KAPIR mana yg nyamar msuk komen box ni...

Anonymous
16 June 2011 at 09:02

siapa yahudi? siapa israel? siapa arab? siapa ajam? siapa banu ishak? kalo ini pun x leh nak terang jangan kondem orang bangga dgn bangsa.. soal Imam Mahdi as dan pemuda bani tamim tu terserah la dgn Allah... bukan maksud kita kaji sejarah kebangkitan nusantara ni utk claim kita la golongan itu.. tapi utk motivate diri.. jgn jd kpd bangsa yg xda tamadun..

Anonymous
16 June 2011 at 14:56

hahaha..
xsemestinya yg ramai tu yg akan terpilih...xpyh nk sibuk promote melayu tu bangsa pilihan..tiada istilah bangsa pilihan..Allah boleh muliakan sesiapa ja yg dia hendak dan Allah boleh hinakan sesiapa yg dia hendak bukan manusia cam aku atau ko yg tuduh aku barua kafir...jgn terlalu taksub nnt sesat kita sunni bersederhana dlm smua perkara..aku bangga jd melayu tp bkn taksub nnt rosak akidah...nabi 10 thn berjuang utk buang asobiyah jahiliyah ansar dan muhajirin tp dtg plak asobiyah moden nie..ingat siapa ponk imam mahadi dan dr mana ia diangkat itu tidak penting yg penting amalan kita yang akan tunjuk kita kpd dia..sudah2lah tu khayal..

17 June 2011 at 00:55

Peringatan :

Islam juga tidak galakkan umatnya mengeluarkan perkataan yg boleh menyakitkan hati pihak lain..

______________________

Kpd Anonymous 15;

Sy faham apa yg kamu hendak sampaikan. Tapi tindakan kamu yg seolah-olah menyerang bangsa Melayu (scr tiba2)yg bangga menjadi bangsa Melayu bukanlah sesuatu yg bagus..[ibarat sengaja cari punca untuk bgaduh]

1) Salahkah jika org Melayu yg rata-ratanya Islam berbangga dgn apa yg mereka miliki? Lihatlah bgima keadaan Melayu skrg? LEMAH..

2) Brp banyak blog-blog, buku-buku, media-media lain yg berjaya semangat sekaligus menarik bagsa Melayu yg rata2nya Islam ini utk kembali pd bangsa dan agama?

3) Mengapa anda menganggap bhw pihak yg mbaca artikel ini seolah-olah "MUNCUL SEMANGAT ASSABIYAH"?

4)Maaf sy katakan, rasanya smgt assabiyah itu timbul dlm anda sendiri...ttp ia bersifat POLITIK...

Maklumlah sekarang ni byk bangsa MELAYU yg memandang MELAYU itu sbg UMNO..jika inilah pemikiran saudara (bhw UMNO itu MELAYU/MELAYU itu UMNO) andalah yg sbnrnya yg mmpyi smgt assabiyah

5) asal patriotik pada bangsa, dikatakan taksub!!

6) Tak semua bangsa Melayu percaya bahawa Imam Mahdi itu lahir dikalangan bgsa Melayu. Saya (penulis) pon x pernah klaim ttg itu.

7) Rasanya pihak yg menulis artikel itu (Mahdi) ialah Harun Yahya dan artikel dlm bhs Melayu diterbitkan olh Free Our Mind. Penulis ini juga pernah m'nyatakan "(WAllahualam)" perkataan "WAllahualam" ini pon sdh cukup m'beri maksud bhw perkara itu "mungkin"...ia bermakna juga tidak semestinya berlaku..

8) Tetapi kelihatan anda yg membaca "over acting" terus keliru lalu mempercayai bhw artikel itu mdakwa bhw imam mahdi lahir dr klgn melayu..

p/s : artikel ini bebas dr 'smgt assabiyah Melayu" SEBELUM anda datang memberikan komen!!!

Dee
17 June 2011 at 08:08

saya tak tahu jika info yg diberikan admin ini adalah 100% benar atau setakat kebetulan....krn saya tak percaya info yang diperoleh di internet kerana terlalu banyak fitnah yang disebarkan melalui internet skrg ini...

tapi saya tetap percaya memang ada kemungkinan bhw artikel ini benar, kerana dari pemerhatian, orang2 barat memang akan buat kajian yang sangat mendalam tentang sesuatu perkara dan akan diubah suai mengikut citarasa mereka untuk dibuatkan cerita....[dan akhirnya nampak seperti mereka yang hebat..?? wallahualam]

inilah satu perkara yang orang kita kurang - kurang nya kajian kerana kurangnya minat membaca DAN kurang nya minat untuk mencari ilmu....tapi kenapa begini? mungkin kerana kurangnya minat hendak tahu asal usul kita sendiri....kenapa? mungkin kerana ada pemikiran bahawa jika kita bangga, kita akan jadi taksub dengan diri sendiri....wallahualam....

p/s: kalaulah pembaca tak setuju punn dgn artikel admin...bolehlah nyatakan pendapat...tapi tak perlulah maki hamun atau keluarkan kata2 yg tak elok....

jika admin salah,tegurlah dgn baik...jika tak ada kata2 yang baik, tak perlulah tegur....

kerana dari kata2 itu lah dpt menggambarkan budi bahasa pembaca itu sendiri...

wallahualam....

Anonymous
17 June 2011 at 10:25

sokong admin...

ini ayat yang paling hikmah pernah aku dgr..

p/s : artikel ini bebas dr 'smgt assabiyah Melayu" SEBELUM anda datang memberikan komen!!!..

jd x pehem2 lagi ker.. maksudnya kalo x suka dipersilakan jgn komen.. komen anda akan bersifat kepolitikan..

Anonymous
17 June 2011 at 10:28

ok. kepada anonymous sekalian. sorilah yang korg pegi memekak x tntu hala nie knp? bnde nie nie xla besar sgt xpyh nk cite jauh terpesong. skrg klu ade otak tlong pkir. tuhan bg kite akal utk mnimba ilmu. byl lg rhsia dunia nie kite xthu. ape slh nk kaci bangsa sndiri? mgkin btol mgkin x? tp tuhan maha kaya, klu kite silap mgkin akn ade pmbetulan. lalala cerita bangsa2 melayu yg agung nie bkn kt sni jer, dh byk pnulisan dr dlm n luar negara. nak percaya @ x kena la wt byk2 kajian mcm bdk nie. nie ilmu tolong phm. mengkaji, korg yg dok kondem nie didikan barat sgt ker, ideologi tue haktuii sgt2 laa. sori admin(terpaksa kasar skit) - mungkin ade korg2 nie blaja tinggi2 bole berdebat isu islam la n so whtever hebat bagai. tp respect first sebelum kondem org tue pnting. adab mne? amik ko cite mcm ko paling hebat. bdk nie juz wt research n blom pon nk tetapkan ape yg die ckp tue btol. kajian phm X! klu ko rse die slh same2 la btol kn.. isu mcm nie pon nk bertekak, melayu jatuh la beb. bnde simple pon xleh lyn same2. klu jmpe dpn hancur lg. bye, skt mata tgk ramai org pndai sgt berdebat. egt ilmu xkn habis smpai mati pon. ko ttp mencari.

Anonymous
17 June 2011 at 20:41

salam.
- nsb baik admin mencelah. ok, bila sy baca bnde2 ni rs smgt tu tibe2 dtg. BUKAN taksub. cuma sblum ni xpnah pndang spt mana dpd pandangan penulis.

- sy ada perasan yg pelabuhan singapore ada disebut didalam movie tu, tp sy x trfikir pun ms tu sbenanya masih lg dipanggil temasik.

- whoa.. xpnah tau pun ada lanun melayu smpai ke eropah. ingt stakat selat melaka je.

-thx 4 da article

Anonymous
18 June 2011 at 01:49

Biasa la tu. Bila bangsa dikaitkan dengan politik yang sempit. Ingatlah, PAS dulu pun perjuangkan melayu juga.

Melayu adalah Islam
Tapi Islam tak semestinya Melayu

Demang Lebar Daun
18 June 2011 at 23:32

memang susah bila ada yang gelojoh nak tunjuk pandir,eh..pandai disini,bila ada Melayu yang lupa asal usul & takut tak tentu hala tiap kali keturunannya disebut.Apakah firman Allah tentang suku & bangsa itu tidak ada maknanya pada "ekstremis-assobiyah-know it all-user?" sebut je Melayu,dah dicop assobiyah bagai..kamu nak harapkan bangsa lain menegakkan Islam diTanah Melayu? memang boleh..tapi kamu lupa yang Majoriti mempertahankan Islam di SINI adalah siapa.Tolong belajar sejarah Tanah Melayu dalam-dalam..jangan mudah jadi patung tunggangan Komunis & Yahudi.

Anonymous
19 June 2011 at 16:52

tarakol = pistol

pistol = pissssst + kol

pistol = alat kencing

pisss = kencing/guna alat sulit.

hihihi...memang lah barat ni kaki ciplak... guna idea 'pistol air' pulak dah,satu pistol dua peluru...kalau gkorang lihat hulu tarakol,pemuras dll,memang guna kayu kayan dari sekitar asia...

Anonymous
21 June 2011 at 09:47

Apa yang admin tulis ni bukan untuk kita percaya atau tak percaya 100%, tetapi untuk kita fikir2 dan kaji. Kalau kita tak minat untuk fikir tak payah la nak baca apa2 yang tertulis dalam blog ni. Rajin- rajin la berfikir.

Anonymous
22 June 2011 at 23:12

Bangsa itu jatuh kerana bangsa dia sendiri yang jatuhkan..sudAh2 la berfikiran sempit..penulis cuba utk berkongsi hasil research mereka..setuju or x terpulang la..sekiranya ade pendapat,sama2 kite discuss..bahasa tu cantik sikit..admin,teruskan usaha..yang penting tetap berpegang pada al-quran..salam

Anonymous
23 June 2011 at 02:28

assamualaikum dan salam sejahtera..
mencari,meneliti dan mengkaji xkan pernah hbis...hidup manusia dr tiada kepada ada di dunia ini...ini adalah salah satu serpihan drpd sejarh ketamadunan yg lahir..mentaliti minda kelas pertama lahir dr sifat ingin tahu n sentiasa mengkaji..mncri mklmt..bkn skdr kondem n melihat kejatuhan org..itu mntaliti minda kelas ktiga..kita diberi ruang dan peluang...pilihlah yg terbaik..dan semua ada hak utk mnyampaikn pandangan dgn bernas..jika kurang bersetuju,lontarkan idea,dan santnkanlah penggunaan bahasa....terima kasih..

Anonymous
28 June 2011 at 14:17

kan memang penjajah british yang banyak sembunyikan fakta sejarah tanah melayu..so tak terkejut pon kalu tgk suma mende nih... rsnya byk lg pe sjerh melayu y x penah kita thu... downg la sebenarnye pencuri

1 July 2011 at 21:26

terima ksih admin atas perkongsian ini.. ada benar cerita di ats..
tak silap dlm bngsa melayu yg terlibat dgn lanun di bugis.
apa mykinkn kbnrn, ikatan kain di kpala kptn jck sparrow.. bngsa apakah yg pkai ikt kain dikpala klu bkn melayu..tgk je pakaian pendekar/pesilat, ikatan kain dikepala tu hmpir sama.& majoriti suku/etnik di nusantara ini, ada kain/perhiasan dikpala.

penjajah mmg ciplak sejarah kehebtan bngsa melayu. org yg pertama keliling dunia adlh melayu bkn ferdinand de magellan..org melayu mmg hebat tntg ilmu pelayaran.teruskan membongkar rahsia bangsa misteri ini..siapa yg mencari akan kukuh le jati diri & kenal asal usul & tak lupa diri bknnye wujud semangat assabiah..

Anonymous
2 July 2011 at 16:07

jadikan khebatannya sebagai contoh bkn kejatan die sbagai contoh.aku ade la respect kt die coz die bole dikategorikan pencetus pistol weh.

Anonymous
5 July 2011 at 12:39

Dengan nama ALLAH
Kanan letaknya Al Quran & kiri letak nya hadiths
Itu pegangan Islam akhir zaman.

'betul' itu ilmu & 'tidak betul' itu ilmu
Semuanya Hak ALLAH.
Terima kasih kerana berkongsi ilmu ALLAH ini.

Hak masing-masing untuk berfikir secara baik atau sebalik.

Teruskan usaha lagi mencari kebenaran hingga munculnya kebenaran.

Anonymous
5 July 2011 at 23:26

anonymous 15 ni ckap mcam xpkai logik je...geram lak aku..tp artikel ni mmg best..cari la artikel tntang kiamat plak admin..

9 July 2011 at 14:43

ish ish ish... rilek la kawan... yg ditulis tu semuanya fakta sejarah yg diambil utk industri perfileman... setiap agama, bangsa dan diri sndiri ada sejarah masing2. Sejarah mengajar kita erti kehidupan bukannya utk dibangga2kan...

Anonymous
14 July 2011 at 07:04

Sej akan mbuatkan kt cuba utk mgmbalikan kegemilangan bgsa.

HEBAT MELAYU, HEBATLAH ISLAM (DULU)
PECAHNYA MELAYU, PECAHLAH ISLAM (DULU & SEKARANG)

19 July 2011 at 11:42

tak bagi link ke kat mane tuan blog copy paste artikel ni? tak baik tak bagi credit..

20 July 2011 at 10:28

baca betul-betul ayat perenggan pertama diatas. nota kaki sebagai rujukan lanjut

20 July 2011 at 12:15

really like dis artikel . thumbs up utk admin .

hels
22 July 2011 at 01:11

like2,

Anonymous
1 August 2011 at 06:21

like2... hehehe..
bg yg rase artikel ni mcm ape pekdah kita melayu bangga jd lanun.. pernah tgk cite "braveheart" x? ayat first cite ni... "HISTORIES ARE WRITTEN BY THOSE WHO HANGED HEROES.."
so, lanun ni dicap sebagai pengganas, perosak, penyamun, etc... sebenarnya dari persepsi si PENJAJAH.. supaya masyarakat atau bangsa mereka sendiri x menyokong golongan ni.. try baca artikel yg dlm BI kt atas.. penjajah kena serang lg dgn lanun ni.. ada ckp lanun serang TANAH MELAYU, bunuh org MELAYU??
berapa ramai tok-tok imam kita dan para ulamak zaman dahulu dibuang negeri ke afrika, pulau seychelles semata-mata menentang penjajah?? dan dicop sebagai lanun dan pemberontak?? ingt... INILAH GOLONGAN YG SEBENAR2NYA MEMPERJUANGKAN KEMERDEKAAN TETAPI TIDAK MENDAPAT PENGIKTIRAFAN YG SELAYAKNYA.. AL-FATIHAH..
so, fikir2kan lah.. lg2 yg konon2 fikir diorg ni pejuang MELAYU zaman sekarg... sanggup ke gadai wang ringgit n nyawa??
sekian...

2 August 2011 at 23:53

sori pada admin...
tapi pembuka thread forum tu jugak tak bagi kredit dari mane die copy artikel ni.. tapi ape ape pun terima kasih sebab menyebarkan kehebatan melayu.. ingatkan takde sape yang baca.. syukurlah ramai yang baca..

semoga banyak lagi entri entri menarik dari encik admin..:)

Anonymous
9 August 2011 at 21:48

Terima kasih Tuan atas agarapan artikel yang membina minda.

Saya teringatkan "Panglima Awang" atau lebih dikenali sebagai "Black Worrior" yang selama ini kita ingat dia ni omputeh. Laa rupa-rupanya orang melayu yang berjaya mengelilingi dunia.

-jln ledang ke kg.gelam-

mala-yu bukan me-layu..
29 November 2011 at 13:40

pejuang melayu dipanggil penderhaka kerana menentang penjajah,

lanun melayu dipanggil lanun kerana menghalang penjajah membawa pulang hasil rompakan mereka kenegara asal

jadi lihat siapa yang memberi pelaku, pemberi gelaran....

banyak yang kita lihat dan percaya hanyalah tipu daya Dajjal yang memperlihat kan kebatilan sebagai kebenaran...

banyak penyokong parti politik yang menyangka mereka berada dipihak benar..... namun kebenarannya semuanya tenggelam didalam najis demokrasi ....

Anonymous
18 October 2013 at 13:33

KEISTIMEWAAN BANGSA MELAYU... Bangsa Melayu satu bangsa yg hebat, lagi serba boleh serba mampu dlm segala2nya, tetapi Pakatan Dajjal2 Barat yg telah memadamkan sejarah2 kehebatan Bangsa Melayu. Sebelum ujudnya Nusantara, Bangsa Melayu berada dlm satu Benua Melayu. Setelah berlaku bencana dunia paling dahsyat, hujan lebat, gempa bumi, letupan gunung berapi, tsunami dsbnya, akhirnya Benua Melayu ranap ditelan lautan kedasar bumi. Maka kesannya menjadi dan tinggallah "Gugusan Kepulauan Melayu"...

Setelah terpisah terpecah belah bertaburan berpulau2, maka ujudlah rumpun2 Bangsa Melayu. Dari Kampuchea, Pattani (Langkasuka), Tanah Melayu, Singapura, Sumatera, Jawa, Brunei Borneo, Sulawesi, Mindanau, Filipina dsbnya, adalah rumpun Melayu. Setelah dibanjiri pendatang2 asing, dijajah diracuni, akhirnya Kesatuan Melayu sudah ranap. Hingga ada puak yg tidak mahu menggunakan perkataan Melayu, atau malu mengaku dirinya Bangsa Melayu. Sedangkan dlm atlas dunia ternyata termaktub sudah seluruh kawasan Nusantara dinamakan "The Malay Archipelagos"...

Bangsa Melayu telah alami transformasi perubahan sejak zaman kezaman, kini sudah diambang Akhir Zaman. Apakah keistimewaan dan kehebatan Bangsa Melayu? Mengapakah Allah Yg Maha Berkehendak, hingga agama Islam telah bertapak kukuh diKepulauan Melayu..?? Asalnya Islam dibawa oleh Ahlulbait Wali 7 dari Bumi MIM, mengharungi arus lautan berputik bertapak diBumi MIM. Maka dari Bumi MIM Ke2 itulah yg bakal menggemparkan, kerana dari Bani MIM itulah kebangkitannya yg akan menerajui semula Islam dan Akhirul Zaman...

The New Atlantis Rising will be from Nusantara...
Allahu'alam, hanya Allah jua Yg Maha Tahu...

Anonymous
3 November 2013 at 03:03

setuju dengan penulisan anonymous di atas... cuma sebagai tambahan, rumpun melayu juga bukan sahaja di gugusan kepulauan melayu, tetapi juga sehingga ke madagascar, tahiti, guam, new zealand maori, micronesia, french polynesia sampailah ke hawaii. 1/3 dari hemisfera selatan adalah rumpun melayu. cuma di semenanjung malaysia sahaja melayu adalah islam (mengikut constitution), manakala filipina, borneo, indonesia dan luar dari situ, bangsa melayu terdiri dari yang islam dan yang bukan islam.

9 June 2015 at 16:15

Jeles laaa tuu sbb dia xde...ramai lagi yg bangga...lanun panggilan kepada pemberontak laut zaman dahulu...seperti mat kilau akhirnya menjadi wira

9 June 2015 at 16:17

Kau ade..habuk pon tarak..inilah sejarah kegemilangan melayu

18 November 2015 at 13:42

sye stuju...kita boleh lihat kehebatan sejarah org melayu pda hri ni...ramai anak2 melayu yg telah brjaya dn trkenal di peringkat antarabangsa..contohny ds najib..beliau la contoh melayu yg unggul dn dikagumi dlm serta luar negara

17 December 2015 at 02:08

Ada pepatah mengatakan kalau ingin mengapuskan pokok yang besar bunuh lah akarnya,kalau mahu hapuskan bangsa yg agung hapuskan la sejarahnya. Cube la pikir balik mane cerita dahulu kala tentang bangsa kita yg dpt kita buktikan kesahihan sejarahnya. .Hampir tiada mne bukti2 peninggalan kota la lame seperti angkor wat di thai dan.chandi borobudor di indonesia..saeperti dihapuskan ,yg dpt kita tahu kisah hang tuah pn dtg nya dari acheh.hilang habis semua sejarah kita,knpa mereka begitu takut dgn sejarah bangsa kita .kenpa.kenpa

14 February 2016 at 23:02

Asalamualaikum Semua...artikal yg baik...x kiralah apapun pandangan , Allah kata dlm AlQuran sesungguhnya dia jadikan manusia berbangsa2 supaya mereka mengenal antara satu Sama lain... Jadi x Salah kalau nak berbangga dgn Bangsanya asalkan tidak menganggap bangsanya lebih baik dpd bangsa lain ..seperti Yahudi menganggap bangsa lain didunia lebih rendah tarafnya darp mereka... Sememangnya Bangsa Melayu itu jauh lebih lama sebelum kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. Namun mmg sifat orientalis Barat suka mengubah fakta Sejarah dgn mengaitkan bangsa Melayu itu hanya wujud sewaktu zaman kesultanan Melayu Melaka...fakta ini yg sebenarnya Salah Dan mengakibatkan semua org Melayu menganggap Bangsa Melayu itu hanya lahir seawal tahun 1300-an ...sedangkan Islam telah menjelajah Eropah seawal tahun 600-700 Masehi..wallah Hu walam

14 February 2016 at 23:04

Asalamualaikum Semua...artikal yg baik...x kiralah apapun pandangan , Allah kata dlm AlQuran sesungguhnya dia jadikan manusia berbangsa2 supaya mereka mengenal antara satu Sama lain... Jadi x Salah kalau nak berbangga dgn Bangsanya asalkan tidak menganggap bangsanya lebih baik dpd bangsa lain ..seperti Yahudi menganggap bangsa lain didunia lebih rendah tarafnya darp mereka... Sememangnya Bangsa Melayu itu jauh lebih lama sebelum kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. Namun mmg sifat orientalis Barat suka mengubah fakta Sejarah dgn mengaitkan bangsa Melayu itu hanya wujud sewaktu zaman kesultanan Melayu Melaka...fakta ini yg sebenarnya Salah Dan mengakibatkan semua org Melayu menganggap Bangsa Melayu itu hanya lahir seawal tahun 1300-an ...sedangkan Islam telah menjelajah Eropah seawal tahun 600-700 Masehi..wallah Hu walam

Anonymous
8 March 2016 at 07:59

Sedih tgk melayu yg tolak sejarah sendiri dan lebih minat bljr sejarah pendatang.

Post a Comment
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. MacJay.Net - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger