Teori Interstellar


Pernahkah anda terfikir, bahawa masa atau waktu yang anda miliki kini, sama dengan 'seseorang' yang berada 5 juta tahun cahaya dari planet yang anda diami kini? Adakah masa atau waktu yang anda rasakan sekarang sama dengan 'seseorang' yang berada di bibir lohong hitam yang sedang berada pada tahap klimaks daya gravitinya? Adakah masa atau waktu yang anda tahu kini,sama dengan 'seseorang' yang berada di tengah-tengah pusat bumi? Pernah tak anda terfikir,jika suatu ketika... semua sel-sel dan zarah-zarah tidak berubah, atau pegun...adakah masa dan waktu itu benar-benar wujud ketika itu? 

Teori Sains - Interstellar secara mudahnya memberitahu kita bahawa:
Alam semesta yang kita lihat yakni jasad-jasad di langit itu sebenarnya imej yang wujud pada masa lampau. Pertimbangannya ialah imej matahari yang sampai kepada kita itu adalah lewat 8 minit dari imej terkini matahari pada masa-nyata. Yakni, jika seseorang berada hanya satu meter di hadapan matahari, maka dia melihat matahari 8 minit lebih awal dari kita di bumi.
Dokumentari The Science of Interstellar dari Discovery Channel kali ini akan membawa anda menyelami teori sains yang diketengahkan oleh pengarah Christopher Nolan dalam filemnya, Interstellar.


Share this article :
 
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. MacJay.Net - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger