Kisah Benar Peristiwa Memali 1985


Tanggal 19 Nov 1985, Kg. Memali, Mukim Siong, Baling, Negeri Kedah Darul Aman di bumi Malaysia menjadi saksi satu tragedi yang sangat dahsyat dalam sejarah tanah air. Lebih 3000 anggota keselamatan dihantar oleh pihak pemerintah daripada regim Barisan Nasional untuk melakukan aksi penangkapan ke atas seorang tokoh ulama’ yang bersama di dalam Gerakan Islam di Malaysia iaitu Parti Islam Se-Malaysia (PAS).

Beliau yang mesra dengan panggilan Ust. Ibrahim Libya atau nama sebenarnya Ibrahim bin Mahmud merupakan pendakwah tanah air yang sebelumnya pernah berkhidmat bersama Pusat Islam Malaysia. Beliau yang telah sekian lama bersama PAS akhirnya mengambil keputusan meninggalkan Pusat Islam bagi meluaskan lagi ruangnya memberikan perkhidmatan kepada Parti Islam walaupun khidmatnya sangat diperlukan oleh Pusat Islam sehingga beliau pernah dii’tiraf sebagai pendakwah terbaik.

Dengan suaranya yang lantang dan tegas menghadapi kezaliman-kezaliman pihak pemerintah ketika itu yang diketuai oleh Perdana Menteri Tun. Dr Mahathir bin Mohamad, setiap majlis-majlis pidatonya pasti dihadiri oleh ribuan pendengar dikalangan penyokong dan pendokong gerakan Islam. Internal Security Act (ISA) yang dikuatkuasakan oleh pemerintah adalah merupakan diantara perkara yang sangat kuat ditentang oleh beliau selain dari sikap pemerintah yang dilihat tidak memandang Islam sebagai ‘Aqidah Negara serta jalan penyelesaian masalah ummah. Ditambah lagi dengan peribadi pemerintah yang dicemari amalan korupsi dan sebagainya membuatkan Ust Ibrahim begitu bersungguh dalam memberi semangat kepada ahli PAS agar berazam untuk membuat perubahan dalam kepimpinan Negara.

Sokongan dan dokongan kuat dari ribuan umat Islam di Malaysia yang mencintai perjuangan Islam menjadi ‘mimpi ngeri’ kepada pihak pemerintah. Ianya begitu menakutkan mereka yang mengimpikan kekuasaan dapat dipegang selama-lamanya. Akhirnya, pelbagai tuduhan, fitnah dan label-label jahat dilemparkan kepada PAS khasnya Ust. Ibrahim Libya. Alasan-alasan dicipta bagi membolehkan pihak pemerintah dengan mudah menangkap Ust. Ibrahim. Kerjasama antara pemerintah dengan pihak keselamatan mula dilakukan dengan hebat.

Menjelang operasi penangkapan, Kg.Memali dipantau dan dikepung hampir seminggu lamanya. Pertambahan bilangan anggota keselamatan dari sehari ke sehari persis ingin menghadapi satu bala tentera musuh yang besar atau pengganas yang sangat merbahaya yang diperlukan segera. Cerita-cerita karut yang direka mengenai kegiatan Ust. Ibrahim dan pengikutnya di Kg. Memali disiarkan di dada akhbar bagi mengelabui mata orang awam. Ust. Ibrahim yang istiqamah mengajar anak-anak muridnya dikalangan orang tua dan anak muda di Madrasah yang dibinanya dimaklumkan mengajar fahaman salah dan sesat. Semuanya berlaku dalam tempoh menjelang operasi.

Sangat dahsyat. Tanggal 18 Nov 1985, hampir segenap penjuru kampung telah terkepung, dibimbangi ada sasaran yang terlepas keluar. Penduduk Kg. Memali yang begitu setia bersama guru mereka terus bermunajat kepada Allah memohon keselamatan dan bantuan. Persiapan persenjataan ala kadar dengan senjata ‘orang kampung’ disediakan kerana bagi mereka mempertahankan diri dan nyawa yang diancam adalah satu kewajipan yang sangat besar. Namun apalah sangat dengan senjata ‘orang kampung’ berbanding pihak pemerintah yang mengahantar bala tentera dengan kelengkapan seolah-olah menghadapi peperangan yang besar. Berpuluh-puluh kereta perisai disediakan, lori water canon, gas pemedih mata, senjata, pelbagai jenis polis disediakan termasuk Pasukan Polis Hutan dan segala macam kelengkapan lain.
Anggota polis berpecah kepada dua kumpulan akibat berlainan maklumat yang diterima mengenai siapa sasaran dalam operasi ini. Ada yang mendapat maklumat, mereka akan menggempur perkampungan saki baki Komunis dan ada yang mendapat maklumat mereka akan menghadapi kumpulan pemberontak kerajaan. Namun, atas arahan dari pemimpin tertinggi pasukan polis yang mesti ditaati, mereka akur juga walaupun ada yang mengetahui bahawa dihadapan mereka bukanlah Komunis. Selepas kejadian, maklumat diterima bahawa pada malam serangan ingin dilakukan iaitu malam 18 Nov tersebut, sebahagian anggota polis bersuka ria dan berpesta besar di sebuah balai polis di Negeri Kedah. Antara anggota polis yang terlibat didalam operasi ini termasuklah dikalangan mereka yang bukan beragama Islam.

Antara watak utama dibelakang operasi yang disebut ‘Ops Komunis’ ini, Musa Hitam (Tim.PM), Dato’ Yahya Yeop (pemimpin tertinggi Polis Negeri Kedah) dan Dr.Mahathir sendiri . Mereka inilah yang memainkan peranan utama bagi memastikan tertangkapnya Ust Ibrahim Libya pada tarikh tersebut.

Keesokannya harinya, tanggal 19 Nov 1985, selesai Solat Subuh, Ust Ibrahim terus memberikan taujihat penuh bermakna kepada para pendokong perjuangan yang terdiri dikalangan anak-anak muridnya yang setia dengan majlis-majlis ilmu beliau. Antara lain, beliau mengingatkan kepada ahli jama’ah supaya jangan ada yang lari dari perjuangan yang sedang dihadapi ini serta menyebut mengenai kelebihan mati syahid. Seluruh ahli jama’ah semakin kuat azam dan tekad untuk tidak menyerahkan Ust Ibrahim kepada pihak pemerintah. Mereka rela mati demi mempertahankan As-Syahid.

Antara mereka yang rapat dengan Ust Ibrahim ialah Sdr. Yusuf Husein dan Pak Teh Mat Piah (sudah meninggal). Mereka inilah antara yang kerap melakukan rundingan dengan pihak keselamatan pada hari tersebut agar mengelakkan berlakunya pertumahan darah khasnya orng ramai. Namun, Ust Ibrahim tegas dengan pendiriannya untuk tidak menyerahkan dirinya kepada kerajaan yang zalim kerana baginya, beliau tidak melakukan apa-apa kesalahan atau jenayah. Tugasnya hanya memberi nasihat kepada pemerintah yang begitu kuat menganut fahaman Nasionalisme dan Sekularisme yang bertentangan dengan Islam.
Berita kehadiran anggota polis untuk menangkap Ust Ibrahim akhirnya berjaya dihidu oleh pasukan tentera Malaysia yang berada di Negeri Kedah. Bahkan dikalangan mereka juga terdapat anggota-anggota yang sering mengikuti pengajian-pengajian agama daripada Ust Ibrahim. Beberapa orang dikalangan mereka akhirnya bergegas ke Kg. Memali dan memberikan peringatan kepada pasukan polis agar mengelakkan serangan. Dengan bilangan mereka hanya beberapa orang membuatkan pihak polis tidak mempedulikan. Dikalangan anggota tentera ini ada yang menyebut, “ingat ! hari ini hari kamu. Boleh jadi satu masa nanti kita akan bertempur.” Lalu mereka meninggalkan tempat tersebut.

Setelah dilihat Ust Ibrahim enggan lagi bertemu mereka, akhirnya orang kampung diberi arahan agar berundur ke belakang. Serangan akan dilancarkan. Namun, untuk menerima arahan tersebut tidak semudah itu. Penduduk kampung yang terdiri dikalangan orang tua, kaum ibu, pemuda, wanita dan anak kecil dengan penuh keberanian melaungkan kalimah ‘Allahu Akbar’ berkali-kali bagi menggerunkan pihak musuh. Parang panjang yang sering digunakan dikebun untuk tugasan harian, digenggam erat bagi menghadapi kemungkinan-kemungkinan. Ibu-ibu dengan parang dan buluh-buluh panjang menghalau pasukan polis. Anak-anak kecil yang masih tidak mengerti apa itu perjuangan menghadapi pasukan polis bersenjatakan parang dan pisau.

Pihak keselamatan yang panik akhirnya melepaskan gas pemedih mata dan water canon ke arah orang kampung yang kukuh berdiri tidak mahu berganjak. Seorang kanak-kanak terkena serangan tersebut lalu pengsan dengan mulutnya yang berbuih. Melihat anak kecil tersebut menjadi mangsa, lantas seorang penduduk yang dikenali dengan panggilan Cikgu Shafi’e nekad untuk melakukan serangan balas. Parang ditangan digenggam dan terus berlari ke arah anggota polis. Subhanallah. Belum sempat parangnya singgah ke tubuh anggota polis tersebut, sebutir peluru terus menembusi dadanya. Cikgu Syafi’e menjadi korban pertama tragedi tersebut.

Jerit pekik penduduk semakin kuat apabila serangan bertalu-talu dari kereta perisai polis dilakukan. Seorang demi seorang tumbang menerima hadiah peluru dari Kerajaan Barisan Nasional. Rumah Ust. Ibrahim dirempuh kasar. Akhirnya peluru menghinggapi juga tubuh ulama’, pendakwah dan pemimpin gerakan Islam ini. Diatas ribaan isterinya, beliau menghembuskan nafas. Beliau sempat bertanya, “abang kena apa?”. Si isteri menjawab, “abang ditembak.”

Menjelang waktu Zohor, hujan renyai-renyai turun membasahi Kg. Memali. Hujan rahmat yang turun sebagai saksi kezaliman pemerintah yang rakus mengahdapi rakyat yang serba kekurangan. Operasi pembersihan dilakukan segera agar bau bangkai jenayah mereka dapat ditutup dari pengetahuan rakyat Malaysia. Mangsa yang terkorban diangkut ke dalam trak-trak polis. Didalamnya turut dimuatkan beberapa ekor anjing buat menemani para syuhada’. Ada penduduk kampung yang tercedera disepak terajang. Mereka menyebut, “ada lagi yang belum mati”. Semua penduduk kampung disumbat ke dalam trak polis untuk dibawa ke balai. Yang cedera dibawa ke hospital. Maklumat dijaga agar tidak sampai kepada media atau orang ramai. Tahanan diugut agar merahsiakan kejadian.

Beberapa hari kemudian barulah mereka dibebaskan. Jenazah dipulangkan semula dengan bilangan korban seramai 14 orang semuanya. Maka bermulalah perbalahan diantara pihak berkuasa agama (Majlis Fatwa Kebangsaan) dengan penduduk. Mereka mendakwa Ust Ibrahim Libya dan 13 yang lain mati sebagai Syuhada’ dan perlu diuruskan sebagai orang mati syahid. Pandangan ini diambil dari tuan-tuan guru di pondok-pondok Negeri Kedah yang melihat bahawa mereka ini mati kerana mempertahankan agama dan nyawa mereka. Bagi pihak berkuasa agama dibawah pemerintah, mereka terus ditekan untuk mendakwa Ust Ibrahim dan lain-lain mati sebagai Bughah (penderhaka kerajaan Islam) dan wajib diurus sebagai orang mati biasa. Penduduk tetap dengan keyakinan mereka. Akhirnya para korban diurus sebagai syuhada’ dengan tidak dimandikan beserta pakaian mereka yang masih basah dengan darah yang terus mengalir walaupun telah beberapa hari ditembak.

Sehingga hari ini, kes ini yang telah beberapa kali dibawa ke mahkamah sunyi sepi tidak berbunyi lagi. Kes yang masih berada di dalam fail mahkamah ini tidak dipedulikan oleh Menteri Penerangan Malaysia (sebelum ini) iaitu Dato’ Zainudin Maidin. Beliau memperalatkan beberapa klip video tragedi Memali ini untuk menyerang PAS sebagai gerakan ekstremis, radikal, militan dan sebagainya selepas pasca 11 Sept 2001 dengan menggambarkan orang PAS menyerang anggota keselamatan. Hari ini, genap 23 tahun tragedi Memali yang meragut nyawa mereka yang tidak bersalah dan mencederakan beberapa anggota polis yang memang mereka ini tidak tahu pun tujuan sebenar dihantar ke sana pada tarikh tersebut. Mereka tidak bersalah.
Bahkan seorang demi seorang orang kampung yang sepatutnya menjadi saksi dimahkamah untuk memfailkan saman kepada kerajaan Barisan Nasional kini telah menghadap Allah s.w.t. Selepas kejadian tersebut, setiap tahun PAS mengadakan sambutan memperingati Tragedi Memali. Saban tahun juga ada sahaja anggota polis yang secara diam-diam menyalurkan sumbangan kepada PAS, kepada balu-balu syuhada’ dan memohon kemaafan atas kesilapan mereka. Melihat kepada situasi anggota polis yang sangat sedih dan terkilan dengan kejadian ini yang bukan dengan kerelaan mereka dan sangat terharu dengan sambutan memperingati syuhada’ ini , akhirnya atas nasihat dari pimpinan, sambutan yang berjalan beberapa tahun tersebut dihentikan. Wallahua’lam.

Al-Fatihah untuk Para Syuhada’ Memali. Video dibawah ini dipetik dari laman Youtube dan bersumberkan PDRM, melalui laporan yang pernah dibentangkan. [abaikan tajuknya, nilai pada kandungannya]

Share this article :
 

+ ulasan + 16 ulasan

28 December 2010 17:37

sedih betul org yang xbersalah diperlakukan sebegini.. sy org kedah lahir tahun 1986. mak sy cakap, dia namakan sy nurul syuhadda sebab kejadian di memali ni.. :)

8 March 2011 19:10

Miey Najmi :

Baca betul-betul sebelum mudah menuduh orang lain dengan kata2 dusta.

"Berita kehadiran anggota polis untuk menangkap Ust Ibrahim akhirnya berjaya dihidu oleh pasukan tentera Malaysia yang berada di Negeri Kedah."

"Bahkan dikalangan mereka juga terdapat anggota-anggota yang sering mengikuti pengajian-pengajian agama daripada Ust Ibrahim."

"Beberapa orang dikalangan mereka akhirnya bergegas ke Kg. Memali dan memberikan peringatan kepada pasukan polis agar mengelakkan serangan."
[petikan dr artikel]

Jika anda seorang Melayu, rasanya ayat diatas mudah untuk difahami!!!
__________________________________

Sebelum mberi nasihat kpd orang supaya jangan berbuat jahat, CERMINkan dulu diri anda.

Sy tidak menyebelahi mana2 parti. Jika anda tidak percaya ideologi politik 'bebas' saya lihat >> http://aku-macjay.blogspot.com/2010/11/klcc-simbol-freemason-di-alam-melayu.html

Ketiga-tiga tokoh dipertikaikan berdasarkan apa yg berlaku!

Semoga anda mendapat hidayah/keberkatan utk memahami BAHASA MELAYU!

p/s : kalau berani knp tidak tinggalkan link anda supaya mudah anda sy jejaki??? berani krn benar!!!

9 March 2011 16:15

betul ke bang..yg sy tw dy mati ditembak tuh betol la...

19 November 2011 21:13

salam 'alaik....

mohon copy artikel n gambar ye di blog....syukran..peristiwa memali sangat mendukacitakn. alfatihah buat semua syuhada yg terkrban.

Anonymous
11 April 2012 07:08

yg bersalah pemimpin pas,..menanam kebencian kepada kerajaan, mana negara islam sekrang. ibrahim libya menjadi mangsa politik pas. pas perlu tanggung semua dosa2 yg mereka tanamkan kepada ahlinya..perlu ingat pas bukan agama, pas cuma parti politik..mana tabung bantuan mangsa memali, yg dikutip setiap ceramah, kalu kerajaan kejam dah lama pas hancur. jgn menanam kebencian yg belum pasti..

Anonymous
24 May 2012 13:29

percayalah satu hari nanti kte smua psti akn dpmpin oleh pemimpin yg betul-betul islamik.mereka yang zalim ini akn terima nasib mereka...

Anonymous
20 November 2012 15:36

padan muka pas..suruh serah xmau..kan dah kena..law is above all..

Anonymous
24 November 2012 22:53

E... Macam org KAFIR... Knpa main bunuh2 ni... X bestlah.. Ngeriii... Nnti ALLAH marah.. Macam hidup dlm dunia ni untuk berbunuhan jerr lah.. Bukan tugas kita beribadah dan berdakwah kerr... MACAM ORANG TAKDE TAMADUN JERRLAHH... saudara seIslam ku yg komen2 d atas... Jum berdoa kpda ALLAH semoga kita yg hidup ni hidup dgn rahmatNya dan pergi Dgn BerkatNya.. Anna takutlah kes2 macam ni.... Klo budak2 baca x baikkkk.. Skng internet siapa2 pun blh on.. Kn.. Macam mau menangis anna..

Anonymous
27 November 2012 14:51

Dalam dunia nie ade yang betul dan ade yang tidak betul.tetapi perjuangan yang agak radikal juga mungkin menakutkan pihak pemerintah yang mengamalkan langkah sebelum perkara tersebar keseluruh tanah air yang mengancam kedaulatan negara seperti zionis yang menunggu kehancuran negara islam dan kini pemerintahan di negara telah dipimpin PM berteraskan hak semua dan kepimpinannya terbukti dengan menghapuskan ISA dan mensejahterakan rakyat oleh itu semua hendak berganding bahu dalam pentadbiran dan kemajuan negara di samping mengekalkan kedaulatan tanah air.

8 January 2013 12:23

Cuba korang baca buku Sejarah Islam, dari pemerintahan khulafa' Ar-rashidin sehingga pemeintahan turki uthamniyyah, byk perang saudara yg berlaku. Dalam hal Memali ni, saya setuju dgn konsep pemerintahan islam yg cuba dibawa PAS, tapi tu dulu, kerana pd hari ini acuannya sudah berbeza, saya x nampak dmana islamnya dgn bertahaluf siasi dgn DAP dan PKR.

Anonymous
28 January 2013 09:42

Betul.. Sy x sokong mana2 parti tp bila fkir blk krjaan adalah plg rasional ktika ini.dlm bn melayu dn islam mpunyai kuasa. Dalam pakatan rakyat sy tgk dap sgt licik utk kuasai pkr. Pas cuma pnarik org islam undi pkr je,kuasa trhad.klau ngara jtuh d tgn pkr scara prlahan dap kuasai ngara mcm d sngpre. Apapun sy lbh brharap bn dn pas blh krjasma.mlyu dn bmiputra trjamin,agama islam dpt d martabatkan..

Anonymous
30 April 2013 13:41

mengapa artikel ini bersungguh-sungguh mengatakan kerajaan barisan nasional yg diketuai datuk seri mahathir pemerintah yg kejam dan zalim?...kalo nak ikut kejam..israel tu..membunuh sesuka hati.... dia telah byk membela nasib org melayu...malaysia aman sampai la dia letak jawatan...

Anonymous
2 May 2013 17:59

Sedih sangat jika benar ini kisah nya.Tapi hanya allah swt yg tahu cerita sebenarnya peristiwa ini. Saya tak hidup lagi pada zaman tu. Tak boleh la saya nak judge pihak mana yg salah. Semoga yg terkorban diletak dlm golongan2 yg beriman. Al fatihah

Anonymous
11 May 2013 16:00

Ade yg kata berperang dgn mengangkat senjata walaupn pemimpin kejam dikatakan khawarij.

Jgn mati sebagai khawarij sudah kerana terkeluarnya dari islam seperti terkeluar anak panah dr busurnya.

Apa2 tindakan haruslah bersandarkan islam walau dlm keadaan ape sekalipn.

Kerana itu niat x pernah menghalalkan cara. Cara hendaklah betul.

Org yg menyebarkan kebencian hingga rakyat sanggup mengangkat senjata melawan pemimpin yg byk berjasa dlm islam hakikatnya seperti membantu umat ialam bosnia harus bertanggungjawab.

Tp kita lihat jauh dr bertanggung jawab fahaman kebencian sesama saudara muslim masih disebarkan. Malah tabung yg seharusnya membantu balu simati pn sudah byk penyelewengan berlaku.

Melayu hampa

30 March 2014 08:57

Sayang sekali ramai yg maseh tidak dapat membuka Mata HATI. Kami d sg mmg d hakis secara licik hingga ramai menjadi org islam barua mrka. Klau hendak bersuara hanya dgn kata2 yg tidak boleh secara kasar atau trluka hati perasaan mrka. Klau ade org "Islam" membuat kacau d merata dunia, pertubuhan2 n ketua2 "Islam" mesti memohon maaf pd mrka atas nama Islam.

Post a Comment
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. MacJay.Net - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger